trots

Fick mig ett gott skratt idag när jag hämtade Pontus. Både jag och gubben med släktingar kallar han för Pontus. Så idag när vi gick på dagisgården ropar en av tjejerna på hans avdelning: hej då Pontan. hehe det lät så sött.

Vi har haft tre underbara dagar med våran son. Han har skrikit och varit allmänt envis och gnällig. Han har fått riktiga utbrott när han inte fått som han velat. I måndags smet han ut och var påväg till grannen. Så jag sprang efter och lyfte tillbaka han. Bara det att han blev helt vansinig och började sparkas och dra i mitt hår. *morrr* Men han är en liten ängel på morgonen när han ska mysas *L*. Det sägs att barn kommer in i trotsar, så jag tror Pontus befinner sig i en nu. 

Hittade följande på vimedbarn.se:

2-åringens utveckling

Här upptäcker barnet sin egen vilja och även språket har blivit välutvecklat.
Tillsammans med upptäckten att man kan påverka omgivningen med sin vilja och med sitt språk prövas många föräldrar här för första gången ordentligt.

Barnet kan få kraftiga utbrott om dom inte får som dom vill och med verbal argumentation uppe på det kan man som förälder bli lite matt.

De vanligaste misstaget man gör är att man pratar för mycket med sin 2- åring och tror att de förstår mer än vad de faktiskt gör. Här handlar det mer om kort och tydligt språk från föräldern och mer visa med handling att de inte ska göra en viss sak.

Typiska konflikter som kan uppstå mellan barnet och föräldern kan vara tex att barnet kastar ner sin tallrik från bordet, tar av sig sina kläder, kastar sig på golvet i affären med mera.


Hoppas att den gör över snart.

Kram Cissi


Kommentarer
Postat av: Liger - The Biggest Cat on Earth

Yes I agree and kids do become very annoying at that time ... hard to keep temper by then..

2011-04-13 @ 19:10:39
URL: http://www.ligerworld.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0